JOM JADI GENG!

Sunday, January 30, 2011

Hari keluarga

Hai..Assalammualaikum..

cam gempak je ade hari keluarga..hehe..sebenarnya bukan hari keluarga pon..tapi..kebetulan..semua adik beradik hubby berkumpul d rumah mak mertua..rumah mak mertua ngan rumah kitorg x jauh mana pon..xde keja je..g umah mak mertua..hehe..so aku andaikan je cam hari keluarga...

Diantara tetamu yg hadir...tukang buat sepah umah mak Tok..kena babap ngan mak Tok baru tau...


tetamu ni sopan sket hari ni..nak pakai tudung..tapi asyik nak nangis je..ngade-ngade ye..

ni Amiruddin..satu-satunya cucu lelaki dlm keluarga hubby aku..aku tolong jaga sat...dah lama x jaga budak kecik..boleh tahan lasak gak dia ni..
ni Atul sebok dok mengagah Amiruddin...tapi Amiruddin cam xde respon pon..Atul je lebih dok gelak..

hahahhaha...ni Sumaiyah kena sakat ngan Amani..nampak x Amani dok pujuk Sumaiyah..hehe..tau takut..tau x tahan telinga dengar Sumaiyah menangis...

apapon hari ni mmg best..enjoy dpt join makan2 ngan family mertua aku..hehe..tq mak ngan ayah..Nasi ayam tu masih lg Tip top.

Friday, January 28, 2011

Satu

hai..Assalammualaikum....

                                          
                          Satu..
             Tak semestinya istimewa
                  Satu..tak bermakna harus selamanya..
              Satu tak sepatutnya jadi Dua..
                  Tapi kau..bagiku satu diantara berjuta..
              Satu amat berharga..Kerana Satu
                  Adalah yang pertama...
              Tak mungkin ada duanya....

hehe..aku suka kata-kata ni..tapi aku x ingat mana aku dpt kata-kata ni..x silap aku dlm majalah..tapi x ingt majalah mana..dah lama dah...zaman muda-mudi lagi ni..hehe..skang pon muda lagi..


Hari ni x tau nak cite sal ape? kepala ni pening ni..panas sgt kot..maklumlah kt opis ni aircond rosak..terpaksalah guna kipas ni..Nasib baik ade kipas..berguna gak ...tapi tulah kepala ni sakittt sangat...tadi dah telan panadol Active Fast..dah x larat menanggung sakit.. tadi hubby ade belikan nasi kukus..dia kata sedap..ah..pedulik hape aku sedap ke x..aku dh lapo ni..bedal je..alhamdulillah..ade gak rezeki aku di hari Jumaat ni..heheh..


nilah Nasi Kukus yg hubby dah beli..nyum..nyum..getah tu aku x makan ye..makan ayam je..


      ayam ni cam x cukup je...hehe..tamak tul la aku ni...so semua..aku nak menjamu selera dulu..daaaaa

Thursday, January 27, 2011

Hukum Alam

hai..Assalammualaikum..

Alhamdullillah...hari ni selamat pegi ke Kuliah Zohor yg dianjurkan oleh badan surau kt Opis ni..hehe..Tajuk dia Hukum Alam...Oleh Ustaz Azman Halim yg merupakan bekas pegawai agama islam dan panel muzakarah Haji Negeri Sembilan

Ustaz ni mmg sempoi..dgn loghat N9 nya..mmg best. Hukum Alam ataupon sunah RasulullullahS.A.W.hehe..kata dia..kite ni hidup mana nak bahagia..kalau sunah Rasullullah pon kite x amalkan..biasanya bab kawin je ikut sunah Rasulullullah..tapi  bab adil x ikut pon cara Rasullullah.hehe..Saya setuju yg Arif..mmg aku setuju...Nasib baiklah laki aku g jugak tadi...bior dia dengor...


xleh nak zoom gambo ustaz ni..kang kena sergah ngan ustaz tu..malu den..hehe...amik gambo pon sorok2 je.takut ade orang perasan..nak denga Kuliah ke..nak amik gambar?
antara Puan2 yg hadir..hehe..kusyuk je semua dengar penerangan ustaz ni..yelah..byknya yg kena batang idung sdri..termasuklah aku..kik.kik..kata AJK surau..bulan depan nak panggil Ashraff plak..alah Ashraff Imam Muda tu..insyaAllah..

Wednesday, January 26, 2011

Kaki Sumaiyah lagi...

Hai..assalammualaikum..

Waaaa..sakit kepala aku...berdenyut-denyut..huwaaaa...bosanla rasa..mata ngantuk..tapi xleh plak nak pejam...smlm balik dari Bukit Jalil..singgah kt guardian jap..pi beli pembalut luka ngan plaster Sumaiyah..kaki dia tu nak kena rajin letak ubat...kang..x pasal2 berdarah balik

Nilah..luka Sumaiyah bila dah dibuka pembalut nyer...Ngeri gak...snap pakai HP je..tu yg  xcantik tu gambar dia..pas bukak je pembalut dia..cepat2 aku letak ubat dan balut balik kaki dia..x sanggup nak tengok lama2...Nyilu rasanya..terus balut kaki dia semula..



Nilah hasilnya...kena balut byk2 sbb dia buas sket..kang asyik tercabut je plaster tu..bertuahnyer budak..tinggi tul angkat kaki...hehe..dah mak yg nak amik gambar..kik..kik..

time aku kusyuk dok letak ubat kt kaki Sumaiyah ni..anak aku yg sorang lagi tu senyap je...x plak dia kacau aku letak ubat kat kaki kakak dia...pandang je belakang tengok dia dok kusyuk tengok TV...ngan rambut serabai
rambut pesen ape pon aku x tau..ntah cite ape yg buat dia syok sangat..aku pon x pasti..hehe..bagus la Atul..xdelah kakak marah Atul asyik kacau kakak je..

Tuesday, January 25, 2011

Sumaiyah dan basikal...

hai..assalammualaikum..


Sabtu hari tu Sumaiyah sebok nak naik basikal ngan Mak De dia...hehe..nak ikut Mak De jalan2...Mak De pon bawaklah Sumaiyah naik basikal MakTok...x sampai dua minit..Mak De dah berlari-lari dukung Sumaiyah bawak balik..dengan kaki Sumaiyah yang berdarah-darah. Aku waktu tu duduk kat buaian melayan si Atul main kerusi.


Mulanya ingt sikit je..Berkali-kali adik ipar aku mintak maaf..Laaa..bukan salah dia pon..benda dah nak jadi..nak buat camner..hehe.pas basuh kaki Sumaiyah..semua mak sedara ngan pak sedara tolong lap darah kat kaki Sumaiyah...aku cuma tolong pangku je...hehe..seram gak tengok darah byk2 tuh..




               kaki Sumaiyah setelah dibalut. amik Bandage PakTeh




Sumaiyah pon apelagi...amik kesempatan la nak berdukung...nasib baik ayah dia kuat..lehla dukung dia..hehe..pipi je dah berat...patah tangan mak ni..hihi...dah nak g toilet satu hal plak..pastu ayah dia pakaikan dia plastik..takut kena air plak..


Esoknya, tengok kaki dia berdarah lagi..x leh jadi ni..Ayah dia bawak dia g Klinik..dsebabkan adik dia tido..maka Sumaiyah kena lah g ngan ayah je ye..mana x darah..luka dia dah nampak isi putih je..eeeee..ngeri gak..balik umah je..dia sengih2..dah nak berjalan dah..dia kata.."tadi Dr cucuk kt bontot kakak."  heheh..kena cucuk..aku cakap ngan dia "xpe..Sumaiyah nak basikal kan..nnti mak belikan basikal besar cam basikal MakTok ye..." dia jawab.." Xyahlah kakak nak basikal kecik je..xyah basikal besar..nnti jatuh.." tau pon takut..hehe


Aku cakap ngan dia "kakak xleh makan telur ye...dah tu dia tnya..ayam dia boleh makan x?...Nasi boleh makan x?..." banyak plak pertanyaan dia...ishh anakkku...


              Kaki Sumaiyah di balut oleh org profesional..hehe..
hehe..Kesian dia...sikit je kan...sayang anak Mak..mmmuuuuah...

Friday, January 21, 2011

Berpijaklah di bumi yang Nyata

hai Assalammualaikum..

tak taulah nape aku pilih tajuk ni harini..tapi yang sebenarnya, aku rasa sakit hati yang teramat pada seorang kawan aku ni. Dia boleh dikategorikan sebagai best frenz aku. dulu sblm kitorg tukar dept. kitorg mmg baik..mengandung sama2..dia pon klu ade problem..mesti cari aku dulu..ade je benda yg dia nak cite.. laki dia pon aku kenal...laki aku lagilah dia kenal..


Sblm ni ramai yg tak berpuas hati dengan perangai dia ni..dan ramai yg mengadu  ngan aku..tapi dsbbkn dia kawan aku..so aku diamkan je..masing2 punya kelemahan..dan akhirnya  setelah sllu dipulaukan, suami aku rekemenkan dia utk masuk ke dept suami aku ni...dan rezeki dia.dia berjaya menempatkan diri di dept.tu.. bila dah baik ngan bos..dia dpt naik pangkat..aku sbg kawan tumpang gembira..tapi yg membuatkan aku sakit hati..bila dia bersama2 kawan2 baru dia..bila nampak aku naik atas je(Office dia) hantar apa yg patut..haram nak tegur aku..ingt aku ni tunggul kot..

Memang aku terasa..tapi bila ade masalah..dia akan cari aku dulu..ishh..sakit hati ni..nak buat x tau..x sampai hati..tapi bukan sekali dua dia buat aku macam ni..dah sllu..aku ni terlaalu baik ke..atau ntahlah...rasa x baik pulak klu aku balas apa yg dia buat..dia pon manusia biasa gak..sllu terlupa..Ya Allah..kuatkanlah kesabaran aku ni

semoga Allah melindungi aku dari perangai yg buruk cam tu... Dah nasib aku dapat kawan camtu..Redha jelah...aku berdoa semoga dia dapat berpijak d bumi nyata..sedarlah kawan...Pangkat dan Harta x menjamin apa2...klu perangai kite menyakitkan hati org lain..sedarlah...

Wednesday, January 19, 2011

Demam..

hai..assalammualaikum..

kalau minggu lepas, anak-anak aku demam..minggu ni mak dia plak yg demam..huhu..siannyer aku.walaupon demam..kerja rumah tetap kena buat gak.kan..takkan nak biar rumah selerak plak. hari ni dah oklah jugak..cuma batuk sket..dah tu selera makan pon xde nih..

                                                   muka org demam..hihi..

demam-demam ni rasa xbest plak nak buat keja..kepala rasa sakit je nih..ting tong dah ni. perut lapo..tapi xde selera nak makan..uwaaaaaaa...hrtu ade baca petua klu nak hilangkan sakit kepala cuci rambut ngan limau nipis...nnti kena try ni..x larat rasa ni..tp xperlah..sakit tu kan ke penghapus dosa..hehe...

Thursday, January 13, 2011

kelas Talaqi Al-Quran lagi..

alhamdullillah..berjaya jugak aku pegi ke kelas Talaqi Al-quran harini.. mula-mula nampak ustaz ni..aku dah cuak dah...buatnye dia soh baca sorang2..klu salah malu aku..tapi bila dpikirkn balik..klu nak blajar kenapa nak malu..kan..

dah namanya pon blajar, standardlah klu tok guru tegus kesilapan kita kan..apalah aku ni..tapi tulah..baca bismillah pon selama ni byk yg x betul..termasuklah aku..harini belajar baca bismillah dengan betul je..mula-mula malu gak bila ustaz soh sorang2 baca..tapi..semuanya sama je..ade kesilapan sendiri..nasib baik ustaz ni penyabar orgnya..hehe..tq ustaz

alhamdullillah aku masih diberi peluang untuk belajar Al-quran disaat usia makin tua ni..moga aku akan sentiasa beramal dengan Al-Quran..insyaAllah..




Kelas Talaqi Al-Quran + Rabiatul Demam

salam semua..
hari ni InsyaAllah akan ada kelas Talaqi Al-quran, ustaz dari Jais yg akan dtg mengajar. aku pon apelagi..dah ada peluang ni, rebutlah..kelas ni..dah lah ilmu x seberapa.  dah makin meningkat umur ni..kenalah tambah2 kan lg amalan..kang nak ajar anak-anak mengaji adalah sikit ilmu didada..kalau x malu den..mano den nak letak muka..hehe..

lagipon bayaran dia pon x mahal..rm20 selama 4 bulan. seminggu sekali dia dtg.oklah tu kan...hehe..hah..smlm anak aku yg kecik tu Rabiatul demam..sian plak tengok dia..tapi walaupon dia ni demam, aktif tetap aktif. asyik buli kakak je..kakak dah la skang asyik nak nangis je..

mlm tadi waktu dia tido demam lagi..siannyer..so, suami aku pon bg la dia mkn ubat..dah lepas bg makan ubat..dah dia tak tido plak..nasib baik x kacau org..dia duduk, dia main sorg2...aku ni dah ngantuk sgt ni..sblm tido aku makan ubat selsema..apalagi..lalok semacam je...hehe...ntah kul bape dia tido aku pon x tau...

nasib baik bangun pagi tadi senang je..bangun je terus nak mandi..nak main sabun..ade je budak kecik ni...alhamdullillah..pagi ni dia dah x demam..risau gak aku klu dia demam. tapi aku bagi juga ubat demam letak dlm beg klu dia demam kt taska. pagi tadi pon dah pesan kat pengasuh dia soh bg dia makan ubat klu2 Rabiatul demam...

Wednesday, January 12, 2011

kutu Go..Go..Gurlz..

hahahha..klakar plak nama ahli kelab kutu ni...kutu Go..Go..Gurlz..nama ni ibu kutu yg bg..ahahhah..Kak Ana.@ organizer @ibu kutu kelab kutu Go..Go..Gurlz..

sebenarnya aku x penah main kutu sblm  ni..tetiba bila org tanya...rasa cam nak try plak main..
cam best je..hahah..drpd aku asyik buang duit merata aku join main kutu ni ok gak...hehe...

kisah Pengasuh Taska


bile tengok gambar budak berdua ni..tetiba plak  rasa rindu kt dorg..arini angin tul ngan pengasuh Taska tu..smlm tengok Rabiatul pakai pampers kakak..."ni mesti pampers adik dh abih ni"..aku teka dlm hati..tanya kt laki aku ade x dorg ckp pampers Rabiatul dh abih? dia kata xde..






dah tu pagi td, waktu hantar budak berdua ni, aku tanyalah kt pengasuh tu, "pampers Atul dah habis ke?" so dia  g lah cek..dah cek dia kate.."ade satu je kak" aku tanya lagi, yg colour biru ke ?" dah tu dia kata colour purple. " aik!yang purple tu pampers Sumaiyah..lg pon aku baru je bagi..Sumaiyah cuma pakai pampers masa tido je..aku ckplah ngan budak tu..xperlah akak naik atas amik pampers dulu..dahlah dh lambat..naik atas balik..isshhhh..demi keselesaan anak2 aku, aku pon naiklah atas dulu then amik pampers tuk Atul.

dah amik pampers, terus turun bawah balik bg pampers plak..elok je sampai pintu taska, budak tu ngan muka slambernya leh ckp.."eh akak..pampers sumaiyah ade byk lagi..." aku rasa cam nak debik je budak ni..tp mengenangkan aku dh lambat, lgpon dia yg jaga anak2 aku..so aku pon diam je dan aku ckp" lain kali jgn tggu pampers dh habis bru nak bgtau..bgtau sblm habis" then aku pon blah terus je...kang lambat lg aku smpi opis..hari2 lambat..isshhhh..